Experiences in Learning Problem-Solving through Computational Thinking

Authors

  • Jacqueline M. Fernández Laboratorio de Computación Gráfica, Departamento de Informática, FCFMyN, Universidad Nacional de San Luis, Ejército de los Andes 950 (San Luis, Argentina)
  • Mariela E. Zúñiga Laboratorio de Computación Gráfica, Departamento de Informática, FCFMyN, Universidad Nacional de San Luis, Ejército de los Andes 950 (San Luis, Argentina)
  • María V. Rosas Laboratorio de Computación Gráfica, Departamento de Informática, FCFMyN, Universidad Nacional de San Luis, Ejército de los Andes 950 (San Luis, Argentina)
  • Roberto A. Guerrero Laboratorio de Computación Gráfica, Departamento de Informática, FCFMyN, Universidad Nacional de San Luis, Ejército de los Andes 950 (San Luis, Argentina)

DOI:

https://doi.org/10.24215/16666038.18.e15

Keywords:

Computational Thinking, Higher Education, Problem Solving

Abstract

Computational Thinking (CT) represents a possible alternative for improving students’ academic performance in higher level degree related to Science, Technology, Engineering and Mathematics (STEM). This work describes two different experimental proposals with the aim of introducing computational thinking to the problem solving issue. The first one was an introductory course in the Faculty of Physical, Mathematical and Natural Sciences (FCFMyN) in 2017, for students enrolled in computer science related careers. The other experience was a first attempt to introduce CT to students and teachers belonging to not computer related faculties at the National University of San Luis (UNSL). Both initiatives use CT as a mean of improving the problem solving process based on the four following elementary concepts: Decomposition, Abstraction, Recognition of patterns and Algorithm. The results of the experiences indicate the relevance of including CT in the learning problem solving issue in different fields. The experiences also conclude that a mandatory CT related course is necessary for those careers having computational problems solving and/or programming related subjects during the first year of their curricula. Part of this work was presented at the XXIII Argentine Congress of Computer Science (CACIC).

Downloads

Download data is not yet available.

References

[1] Rosas M., Zúñiga M., Fernández J., Guerrero R., “El Pensamiento Computacional en el Ámbito Universitario”. Proceeding of XIX Workshop de Investigadores en Ciencias de la Computación (WICC 2017), Instituto Tecnológico de Buenos Aires, Buenos Aires, Argentina. pp.696-699 (2017)
[2] Bit & Byte. Referentes de diferentes universidades argentinas opinan sobre la formación de profesionales informáticos. Año 2, no. 4. ISSN: 2468-9564. pp. 23-28 (2016)
[3] Simari G., “Los fundamentos computacionales como parte de las ciencias básicas en las terminales de la disciplina Informática”. Proceeding of VIII Congreso de Tecnología en Educación y Educación en Tecnología. (TE&ET 2013) UNSE. Santiago del Estero. ISBN 978-987-1676-04- 0. ID 5522. (2013)
[4] Szpiniak D., Rojo G., “Enseñanza de la programación.” Proceeding of TE&ET: Revista Iberoamericana. ISSN 1851-0086. Vol. 1. Número 1. pp. 71-78. (2006).
[5] Dapozo G., Greiner C., Pedrozo Petrazzin G., Chiapello, J., “Investigación para fortalecer actividades de promoción y retención de alumnos en carreras de Informática”. Proceeding of XX Congreso Argentino de Ciencias de la Computación. (CACIC 2014) 1a ed. San Justo. Universidad Nacional de LaMatanza. Buenos Aires. ISBN 978-987-3806-05-6. pp. 72-83. (2014).
[6] Compañ-Rosique, P., Satorre-Cuerda, R., “Enseñando a programar: un camino directo para desarrollar el pensamiento computacional”, Proceeding of RED-Revista de Educación a Distancia, 46(11). Available at 15-Sept.-2015 DOI: 10.6018/red/46/11 http://www.um.es/ead/red/46/faraon_et_al.pdf (2015)
[7] Dapozo G., Greiner C., Petris R., “Herramientas lúdicas como apoyo a la enseñanza de la programación.” Proceeding of XXII Congreso Argentino de Ciencias de la Computación (CACIC 2016). Universidad Nacional de San Luis. San Luis. pp. 1311-1319 (2016)
[8] Dapozo G., Petris C., Greiner C., Espíndola M., Company A., López M., “Capacitación en programación para incorporar el pensamiento computacional en las escuelas”. Proceeding of XI Congreso de Tecnología en Educación y Educación en Tecnología (TE&ET 2016). ISBN 978-987-3977-30-5. Universidad de Morón. Buenos Aires. pp. 194-203 (2016)
[9] Bravo-Lillo, C., “Pensamiento Computacional: una idea a la que le llegó el momento”. Proceeding of Bits de Ciencia. Revista del Departamento de Ciencias de la Computación de la Universidad de Chile. pp. 48-51. (2015)
[10]Zapata-Ros, M., “Pensamiento computacional: Una nueva alfabetización digital”. Proceeding of RED-Revista de Educación a Distancia, Nº 46. (2015)
[11]Wing J.: “Computational Thinking: What and Why?” Available at http://www.cs.cmu.edu/~CompThink/resources/TheLinkWing.pdf (2010)
[12]Wing J., “Computational Thinking and Thinking about Computing”. Philosophical transactions. Series A, Mathematical, physical, and engineering sciences. pp. 3717-3725. (2008)
[13] Wing J., Computational thinking. Commun. ACM 49, 3 (March 2006), Available at https://doi.org/10.1145/1118178.1118215 pp. 33-35. (2006)
[14]Zúñiga M., Rosas M., Fernández J., Guerrero R., “El Desarrollo del PensamientoComputacional para la Resolución de Problemas en la Enseñanza Inicial de la Programación”. Proceeding of XVI Workshop de Investigadores en Ciencias de la Computación (WICC 2014), Universidad Nacional de Tierra del Fuego, Ushuaia, Tierra del Fuego, Argentina. ISBN 978-950-34-1084-4. pp. 340-343 (2014)
[15]Rosas M., Zúñiga M., Fernandez J., Guerrero R., “El Pensamiento Computacional: experiencia de su aplicación en el aprendizaje de la resolución de problemas”. Proceeding of XXIII Congreso Argentino de Ciencias de la Computación (CACIC 2017). Universidad Nacional de La Plata, La Plata, Buenos Aires. pp. 1152-1161 (2017)
[16]Moodle - Open-source learning platform. Available at: https://moodle.org.
[17]Linn, M., Aho, A., Blake, B., et al.: Report of a Workshop on the pedagogical aspects of COMPUTATIONAL THINKING. The National Academies Press. ISBN 978-0-309-21474-2. (2011) Journal of Computer Science & Technology, Volume 18, Number 2, October 2018

Published

2018-10-09

How to Cite

Fernández, J. M., Zúñiga, M. E., Rosas, M. V., & Guerrero, R. A. (2018). Experiences in Learning Problem-Solving through Computational Thinking. Journal of Computer Science and Technology, 18(02), e15. https://doi.org/10.24215/16666038.18.e15

Issue

Section

Original Articles